Eikö sisältö olekaan kuningas?

South by Southwest eli SXSW on yksi suurimmista luovien alojen tapahtumista maailmassa. SXSW järjestetään vuosittain Texasin Austinissa, joka on valtavaa vauhtia kasvava teknologiakeskittymä ja sopivalla tavalla outo kaupunki. Itselläni oli ilo päästä ensikertalaisena tapahtuman Interactive osioon. Viikon kestävä festivaalin, seminaarien ja messujen yhdistelmä tarjoaa mielettömän ikkunan brändien sekä teknologian nykyhetkeen ja tulevaisuuteen. Hienointa antia olivat puheenvuorojen lisäksi keskustelut globaalien brändien edustajien ja työstään innostuneiden ihmisten kanssa. Suomalaisia taisi olla paikalla noin 70. Tapahtuma on ilmapiiriltään uskomattoman rento, aina Obaman keynote-puheenvuoroa myöten. Presidentti esiintyi rennosti ja kutsui kaikki luovat tech-ihmiset mukaan kehittämään hallinnon palveluja.  Niin ja Dropboxilla oli viikon parhaat bileet.

Mitä retkestä jäi mukaan? Virtual Reality (VR), tekoäly ja robotiikka olivat vahvasti agendalla oman Intelligent Future trackin muodossa. Southwestissä kaikki isot brändit GilletestäSamsungiin tulivat näillä osa-alueilla ulos mitä erilaisimmilla showcaseilla. Vaikuttavimman  VR-kokemuksen tarjosi SXSW Innovation Awardiin (osallistunut Emblematic GroupinProject Syria. Kyseisen VR kokemuksen on tarkoitus saattaa korkean tason päättäjiä lähemmäs sodan todellisia kauheuksia. Yritys on ollut toteutuksen kanssa läsnä foorumeilla, joissa tehdään päätöksiä kriisialueiden olosuhteisiin vaikuttavista asioista. Robotiikasta mielenkiintoisia esimerkkejä riitti Googlen Self-Driving Car projektista aina Jiboon ja Hanson Roboticsin Sophiaan. Googlen autoilla muuten ajellaan päivittäin satoja maileja, mutta pohjoisen oloihin sen tuleminen kestänee vielä hetken, koska karttojen ja navigoinnin kanssa on haasteita lumisissa olosuhteissa. 

(Toim. huom. jos ette tähän mennessä ole klikanneet yhtään linkkiä niin kurkatkaa tämä SXSW Innovation Awardin voittanut Deskgen ja sitten onkin aika pohtia hetki mihin maailma on menossa...)

Google puhuu mikrohetkistä (micromoments) kuten myös Thrillist.com:in Ben Lerer. Samaan teemaan keskityttiin tavalla tai toisella lähes kaikissa puheenvuoroissa. Eikä turhaan, sillä tutkimusten mukaan ihmiset katsovat puhelintaan 1 500 kertaa viikossa ja noin kolme tuntia päivässä. Yhdysvalloissa yläkouluikäisten nuorten kyky keskittyä yhteen asiaan kerralla on pudonnut kolmessa vuodessa kuudesta (6) minuutista 15 sekuntiin! 

Mielen valtaa hämmennyksen tulva. Miten markkinoijana ylipäätään saat vastaanottajan huomion? Millaisen elämyksen tarjoat eri välineissä, erityisesti mobiilissa? Miten palkitset käyttäjää oikealla hetkellä häntä kiinnostavalla tavalla, kuten Kiipinperustaja Brian Wong (on muuten uskomaton heppu) haastoi puheenvuorossaan? Jos satut saamaan huomion juuri oikeaan aikaan, menetkö tuote vai arvokas, vastaanottajaa kiinnostava sisältö edellä? Hyvä peruskaava pohdintaan voisi olla seuraava: miten voin rakentaa tuotteen/palvelun ympärille yhteisön ja tälle yhteisölle arvokasta sisältöä, joka johtaa keskusteluun ja lopulta kaupalliseen toimintaan.

Asiakas- ja brändikokemukseen vahvoja näkemyksiä tarjoili Brian Solis. Herra Solis on juuri kirjoittanut kirjan X: The Experience – When business meets Design. Herättävä testi Brianilta, jonka voit tehdä itsellesi vaikka heti nyt: sulje silmäsi ja mieti milloin viimeksi koit asiakkaana sellaisen elämyksen, että se jäi sydämeesi, mieleesi ja luihisi? Mitä tai mikä tuossa hetkessä oli erityistä?Tämän jälkeen voitkin miettiä, miten voisit oman yrityksesi toiminnassa onnistua luomaan vastaavan elämyksen. On suhteellisen helppo luoda elämykselle puitteet yhteen kanavaan tai välineeseen, mutta miten rakennat kokonaisuuden, jossa elämys on uniikki kaikissa kosketuspisteissä. Yhden sijaan olisikin hyvä miettiä toisiinsa nivoutuvien elämysten ekosysteemiä. Kuten Brian kiteyttää "Experience is everything we FEEL and DO. Big brands are masters in it". 

Mitä voimme oppia SXSW:stä? Mielestäni sen perustotuuden, että mitä isot edellä sitä pienet perässä, miksei siis joskus toisinkin päin. Ennemmin tai myöhemmin pienemmänkin yrityksen on seurattava mukana sitä latua, jonka isot brändit kuluttajille luovat. Eivät VR:n kaltaisten uusien juttujen kimppuun pidä pelkän kivan uuden välineen vuoksi syöksyä. Erilaisia kokeiluja kannattaa kuitenkin harkita joskus uutuusarvonkin vuoksi, ennen kuin joku muu ehtii – jos haluaa olla edelläkävijä mieluummin kuin perässähiihtäjä. Elämyksellisyyden ja asiakaskokemuksen saralla voi jatkaa puurtamista ihan joka päivä. Sarkaa riittää verkosta varastoon. 

Loppukiteytys voisi olla, että elämysten tarjoaminen ja niiden kautta rakentuva luottamus on kuningas, ei siis pelkkä sisältö. Miksi näin? Jos sisältö on kaikilla sama, osan loistavasta kokemuksesta voi tuottaa parempi käyttökokemus tai yksi nappi, kuten Amazonin Dash näyttää.

--juha

p.s. suosittelen SXSW tapahtumaa vahvasti kaikille markkinoinnista, brändeistä, designistä tai ylipäätään bisneksen kehittämisestä kiinnostuneelle. Ota hihasta kiinni jos olet lähdössä tapahtumaan ensi vuonna. Uskoisin, että ainakin meiltä Staartilta lähdetään.